Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i børnehuset

Børnehuset Østerlund, er et pædagogisk tilbud, der p.t. er delt op i 5 aldersopdelte børnegrupper.

  • Yngste vuggestue ved navn Mariehøns (0-2 år)
  • Ældste vuggestue ved navn Brumbasser (2-3 år)
  • Yngste børnehave ved navn larverne (3-4 år)
  • Mellemste børnehave ved navn pupper (4-5 år)
  • Ældste børnehave ved navn sommerfugle (5-6 år)

Børnetallet i de forskellige grupper varierer fra år til år, alt efter hvor store årgangene er, hvilket betyder at vi er nødt til at tilpasse personaleressourcerne til børnetallet og gøre os fleksible i vores roller. Vi arbejder pt. specialiseret, hvilket betyder at medarbejderne specialiserer sig på en bestemt aldersgruppe.

I vuggestue-teamet er vi 4 pædagoger og 2 medhjælpere og i børnehaveteamet er vi 5 pædagoger og en medhjælper. Derudover har vi ansat en køkkenassistent som laver mad til hele huset, børnene får tilbudt 3 måltider om dagen.

En dag i Østerlund

Vi åbner kl. 07.00, hvor der, som udgangspunkt, er en fra vuggestuen og børnehaven mødt ind til at modtage børn. I perioden fra 07:00-08:00 er vi dels i et af vuggestuerummene og et af børnehaverummene. 

Kl. 08:00 deler vi os, så vidt det er muligt op på i vores grupper, dette er for at skabe ro og mulighed for nærvær og fordybelse.

Kl. 09:00 starter vi med at sætte os sammen og starte dage ved at tale med børnene om hvad dagen indeholder. Herefter begynder de aktiviteter forbundet med gruppernes individuelle projekter.

Kl. 10.45 og frem til 11.00 går de forskellige grupper i gang med at spise det mad vores køkken har tilberedt. Vi arbejder med mad-mod og maddannelse, hvor vi prøver forskellige smage og konsistens af, således vi får et rigt og mangfoldigt perspektiv på mad og råvarer. Vi arbejder med at børnene præsenterer måltiden for hinanden. Hvis, der er spørgsmål vedrørende det kostfaglige m.m. er forældrene velkomne til at kontakte os.

Efter frokost, sover vuggestuebørnene og de yngste børnehavebørn (hvis de sover til middag) og resten af børnegruppen er inde eller ude, alt efter hvad der giver mening.

I perioden fra 12.00-14.00 afholder vi møder og pauser, men vi tilpasser altid personaleressourcerne til det behov der er på dagen.

Kl. 14:00 er der et eftermiddagsmåltid, og vi bruger denne tid til at få talt om dagen med børnene, læst en historie, eller snakket om hvad man skal lave frem til man bliver hentet.

Indtil kl. ca. 15.30 er børnene på deres gruppe, hvor vi derefter samles i flere forskellige børnefællesskaber.

Østerlund lukker kl. 17, Mandag-torsdag og kl. 16.30 om fredagen.

Rutiner og overgange

I Børnehuset Østerlund arbejder vi meget med læringen i alt det, der forgår imellem de faste aktiviteter så som fx overgange imellem aktiviteter og de daglige rutiner der er i et børnehus.

Vi tager tid til at gøre disse til en vigtig del af det pædagogiske arbejde og ikke noget der er ”vejen hen til det vi skal nå”. Der ligger utroligt meget udvikling og læring i rutinesituationer og vi glemmer ofte hvad det kræver af et barn at kunne tage sine sko og flyverdragt på og sætte det tilbage igen, imens man skal forholde sig til børn og voksne omkring en, der alle har noget på sinde.

Fra start til slut og overgange imellem grupperne.

Når man starter i vores børnehus, starter man hos Mariehønsene, hvor den første tid i høj grad handler om modtagelse af både forældre og barn og i sammenarbejde skabe en fornuftig tilknytning, til den faste voksne, der tager imod jeres barn. I vil ca. en måned inden opstart modtage en mail, hvor I vil blive indkaldt til en modtagelsessamtale. I mailen vil der være vedhæftet forskellige dokumenter så i er orienteret omkring læring, praktiske informationer, samt et refleksions dokument til jer som vi gerne ser bliver besvaret og sendt retur, således at vi har det bedste udgangspunkt for en kvalitativ dialog. Til samtalen vil pædagogen og lederen være til stede, det er en rigtig god ide at jeres barn også deltager til denne samtale. Her har I mulighed for at stille alle de spørgsmål I eventuelt måtte have. Her lærer vi også lidt mere om jer og jeres barn og har der været særlige omstændigheder vedrørende fødsel eller barnets første leveår, er det her vi kan tale om det, så barnet får den bedst mulige start som muligt på sit institutionsliv.

De to vuggestue-grupper har et tæt samarbejde hvilke giver mulighed for at børn og voksne kan lære hinanden at kende på tværs. Det betyder at børnene, når de er klar til at skifte gruppe, allerede kender de voksne på den nye gruppe. Når jeres barn er omkring 3 år bliver i tilbudt en 3 års udviklingssamtale, som oftest afholdes med en fra vuggestuen og en fra barnets kommende gruppe.

1 måneds tid før barnet, eller børnene, vi rykker altid flere børn ad gangen, skal videre til børnehaven begynder de at komme på besøg i et overleveringsprojekt, således at børnene stille og roligt kan etablere relationer til både det nye børnefællesskab og de nye voksne.

Vi oplever at børnene, når de endelig skal rykke til børnehaven, er fulde af forventning og føler sig trygge ved skiftet.

Vi eksperimenterer med at afholde fyraftensmøder med kommende børnehaveforældre så også i føler jer klædt på til at starte i børnehave. Til dette møde vil der være en tydelig forventningsafstemning og der gives mulighed for at lytte til alles perspektiv.

Børnefællesskaber
Børn tilbringer en stor del af deres dag i samspil med andre børn. Derfor udgør børnene i fællesskabet fundamentale betingelser for hinandens liv, trivsel, udvikling og dannelse. Relationer og venskaber er afgørende for at alle oplever at være en del af fællesskabet. At blive respekteret og lyttet til og lære at udvikle sig i samspil med andre, bidrager til at børnene oplever sig som en del af et fællesskab. Alle børn skal have mulighed for at vise initiativ og være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skal skabe rum til alle, nye relationer og venskaber. Vi har fokus på børnefællesskaber, hvor børnene lærer at blive kritisk tænkende. Børnene øver sig i at lytte til forskellige perspektiver, og derigennem at skabe egne holdninger, og ytre disse med respekt for de øvrige omkring en. Vi har fokus på at børnene har indflydelse på eget børneliv, ved kontinuerligt at stille børnene spørgsmål omkring dagligdagen.